linkedin1 facebook1 youtube1 google1

Baza wiedzy

Baza wiedzy

Obowiązkowa wymiana tachografów w pojazdach w transporcie międzynarodowym.

2023-06-21

Pakiet mobilności reguluje transport drogowy w ramach Unii Europejskiej. W życie weszły już rozporządzenia dotyczące m.in. transportu do 3,5 t ładunku, czy zmiany w przewozach kabotażowych. Kolejne modyfikacje w transporcie międzynarodowym nastąpią już 21 sierpnia 2023 roku. Dotyczą one wymiany tachografów na inteligentne modele drugiej generacji.


21 sierpnia 2023 roku: Inteligentne tachografy drugiej generacji staną się obowiązkowym wyposażeniem nowo rejestrowanych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony, w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii oraz Norwegii.

31 grudnia 2024 roku: Inteligentne tachografy drugiej generacji staną się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony, które dotychczas były wyposażone w tachografy analogowe lub podstawowe tachografy cyfrowe. W praktyce mowa o pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy przed 15 czerwca 2019 roku. Obejmie to pojazdy wykonujące transport międzynarodowy w Unii Europejskiej, do Unii Europejskiej lub z Unii Europejskiej (a także Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii), niezależnie od kraju zarejestrowania.

21 sierpnia 2025 roku: Inteligentne tachografy drugiej generacji staną się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony, które dotychczas były wyposażone w inteligentne tachografy pierwszej generacji. Mowa więc o samochodach, których pierwsza data rejestracji przypadnie na okres między 15 czerwca 2019 a 21 sierpnia 2023 roku. Po raz kolejny obejmie to samochody wykonujące transport międzynarodowy w Unii Europejskiej, do Unii Europejskiej lub z Unii Europejskiej (a także Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii), niezależnie od kraju zarejestrowania.

1 lipca 2026 roku: Inteligentne tachografy drugiej generacji staną się obowiązkowym wyposażeniem samochodów ciężarowych o DMC między 2,5 a 3,5 tony. Obejmie to wszystkie nowo zarejestrowane samochody, a nawet pojazdy używane, pod warunkiem wykorzystywania ich w transporcie międzynarodowym w Unii Europejskiej, do Unii Europejskiej lub z Unii Europejskiej (a także Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Norwegii). Po raz kolejny wymóg ten może objąć przewoźników z innych części Europy lub z innych kontynentów, jeśli będą oni chcieli wjeżdżać na teren UE.

Co wprowadzi inteligentny tachograf drugiej generacji:

Jedną z najważniejszych nowości będzie rozszerzenie zakresu danych, które tachograf przekaże na drodze w ramach zdalnej kontroli, prowadzonej bez zatrzymywania, tak zwanymi antenami DSRC. Inspektorzy zobaczą przy tym nie tylko bieżące parametry pracy urządzenia, ale też dowiedzą się czy kierowca złamał normy, a więc na przykład zbyt długo prowadził lub zbyt krótko odpoczywał.

Poza tym nowe tachografy mają otrzymać nowy system rejestrowania ciężarówki, bazujący na specjalnie zabezpieczonym sygnale. Odnotuje on miejsca za- i rozładunku, położenie pojazdu w kilkugodzinnych odstępach, a także przekraczanie wszystkich granic, robiąc to w sposób podobno bardzo trudny do zmanipulowania. Ta funkcja może jednak pojawić się z większym opóźnieniem, będąc dodawanym w ramach warsztatowej aktualizacji oprogramowania, jako że Europejska Agencja Kosmiczna nie zdążyła przygotować tego sygnału na czas.

Trzecią ważną zmianą będzie rozszerzenie pamięci urządzeń, pozwalając na zapisywane danych z ośmiu tygodni, czyli z 56 dni. Dzięki temu, począwszy od 2024 roku, unijne służby mają rozszerzyć zakres swoich kontroli, obejmując nimi właśnie minione osiem tygodni. Ułatwi to też weryfikowanie, czy w ciągu ośmiu tygodni ciężarówka choć raz zjechała do kraju zarejestrowania, spełniając w ten sposób unijny obowiązek.

Żródło: 40ton.net