linkedin1 facebook1 youtube1 google1

Ważne !!!

Ważne !!!

Wchodzi w życie zakaz wyprzedzania przez ciężarówki

2023-06-30

Już jutro, 1 lipca 2023 roku, na polskich drogach dojdzie do ogromnej zmiany. Wszystkie samochody ciężarowe o DMC powyżej 3,5 tony, a także wszystkie zespoły pojazdów o długości całkowitej powyżej 7 metrów zostaną objęte ogólnokrajowym, całodobowym zakazem wyprzedzania na autostradach i drogach szybkiego ruchu, które mają nie więcej niż po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Zakazane będzie też korzystanie z trzeciego lub dalszego pasa na odcinkach co najmniej trzypasmowych.

Omówiony już powyżej zakaz będzie miał tylko dwa wyjątki. Po pierwsze, ciężarówki będą mogły wyprzedzić pojazdy wykonujące czynności związane z utrzymaniem dróg, poruszające się włączonym, pomarańczowym oświetleniem ostrzegawczym. Po drugie, wyprzedzić będzie można te pojazdy, które będą utrzymywały prędkość znacznie niższą od dozwolonej dla samochodów ciężarowych. Ten dozwolony limit to 80 km/h, natomiast za jazdę „znacznie wolniejszą” ma być w praktyce uznawane 70 km/h lub mniej (tak podała „Rzeczpospolita”, powołując się na ministerstwo infrastruktury).

Co w sytuacji, gdyż ktoś wykona wyprzedzanie niepodlegające pod żaden z wyjątków? Tutaj przewidziano nową karę, inną niż za zwykłe wyprzedzanie na zakazie. Jej podstawą ma być artykuł art. 97 Kodeksu wykroczeń, mający bardzo szeroki charakter i obejmujący kwoty od 20 do 3000 złotych. Przewiduje się, że w tym konkretnym przypadku policja będzie nakładała po 1000 złotych, choć nie jest to jednoznacznie przesądzone. Poza tym również jutro ma wejść w życie nowy taryfikator punktów karnych, zaktualizowany specjalnie z myślą o tej sprawie. Nałoży on 8 punktów za jazdę lewym pasem na odcinku dwupasmowym lub 6 punktów za jazdę trzecim i dalszym pasem na odcinku co najmniej trzypasmowym.

Na koniec raz jeszcze przypomnę, że Polska jest pierwszym dużym krajem Europy, który wprowadza tak restrykcyjne ograniczenie wyprzedzania dla samochodów ciężarowych, bez wyjątków o charakterze godzinowym lub odcinkowym. Przejście od projektu do wprowadzenia zakazu w życie zajęło zaledwie półtora miesiąca, a przy tym nie pokazano żadnych badań potwierdzających bezpieczeństwo i nie bazowano na żadnych normach natężenia ruchu. Mówiąc więc krótko, zakaz został wymyślony „ot tak”, a jednocześnie w parlamentarnych głosowaniach poparli go praktycznie wszyscy posłowie i senatorzy. 

Żródło: 40ton.net Akt prawny: sejm.gov.pl